11.2.2012

Google Analytics


Google tarjoaa uskomattoman kirjon erilaisia työkaluja ja useimmat ilmaiseksi. Aiemmin olen kokeillut asiakirjoja ja sivustoja ja vilkaissut AdWordsiä, mutta siinä on vasta osa työkaluista. Google Analytics tarjoilee uskomattoman määrän tietoa, kunhan sitä vain osaisi tulkita oikein. 

Mielenkiintoista, että bloggerin oman seurannan mukaan blogissani olisi käyty Saksastakin, mutta Analytics näyttää vain suomalaisia vierailijoita. Aika huikeaa, mitä kaikkea raporteista löytyy. Voin päätellä esim. kaupunkiraportista, ketkä ovat blogiani lukeneet. Yksi (11.2 mennessä) on tarkastellut blogiani mobiilinäytöstä (tarkemmin Apple iPad)



Jos minulla olisi kampanja meneillään, tutkisin seuraavia asioita:

-         kuinka monta kävijää sivuilla on, sivustolla käytetty aika, kuinka moni poistui välittömästi (bounce rate), uusien käyntien määrä.
-         mitä kautta sivuille tultiin, tultiinko suoraan laskeutumissivulle (landing page)
-         missä sivuston käyttäjät maantieteellisesti sijaitsevat -> voisiko kampanjaa tehostaa muulla markkinoinnilla, joka kohdistuu tietylle alueelle. Tämän ei tarvitse olla painettua mainontaa, vaan myös Facebookissa voidaan segmentoida alueen mukaan.
-          jos tultiin hakukoneen kautta, mitä hakusanoja käytettiin.Ovatko ne niitä, joita olen käyttänyt hakusana optimoinnissa tai  joista maksan AdWordsissä vai kannattaisiko hakusanoja tarkastella uudelleen.
-         jos tultiin linkin kautta, mistä linkki löytyy (-> minkälaisille sivustoille kannattaa yrittää saada oma linkki)
-         mitä selainta käytettiin (mobiili peräti? ->sivuston skaalautuvuudelle vaatimuksia)
-         kuinka paljon sivulla vietettiin aikaa (vai lähdettiinkö peräti heti pois)
-         kuinka pitkälle asiakas etenee ostosuppilossa, missä vaiheessa suppilosta hypätään pois ->  onko klikkauksia liikaa ennen kuin osto toteutuu.
-       
Hauska työkalu oli betavaiheessa oleva reaaliaikainen seuranta.  Se ei tosin näyttänyt yhtään kävijää, vaikka blogini oli auki toisessa ikkunassa. Samoin  Sisältö-raportti oli mielenkiintoinen, kun näin sivustolleni sijoitettuna prosentit, kuinka paljon missäkin kohden oli klikkailtu.

Analytics on helppo asentaa sivulle ja lisäkoodausvinkkejä löytyy netistä runsaasti. Kannattaa ensin tutkailla Analyticsin monipuolisia raportteja, klikkailla linkkejä ja kokeilla suodatuksia. Kokonaiskäsityksen luomisen jälkeen voi hakea vinkkejä raporttien syvällisempään tulkintaan, jotta osaa vetää oikeita johtopäätöksiä ja säätää toimintaa. Jotta Analyticsin systemaattisesta käytöstä on eniten hyötyä, pitää osa tavoitteista asettaa siten, että niiden toteutumista voi seurata suoraan Analyticsin raporteista.
---------------------------------------------------
Vielä lisäys 23.2., kun deadline on ummessa ja kaikki kommentit on saatu kasaan:


Piikit asettuvat viikonloppuihin ja eiliseen. Bounce rate on ilahduttavan alhainen ja sivulla on vietetty ihan kivasti kerralla aikaa.

4 kommenttia:

  1. Hyvästä blogista puuttui yksi Analytisin erittäin hyödyllinen ominaisuus eli kävijöiden sosiaalinen toiminta. Eli mitä sisältöjä jaetaan ja missä jaetaan. Koska ystävien ja kavereiden suosituksilla on erittäin suuri merkitys ostopäätöksessä, on tämän ominaisuuden käyttö varmasti hyödyllistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitää siis googlailla ja tutkia, mitä sosiaalisesta toiminnasta saisi Analyticsissä irti. Blogini sosiaalisen toiminnan kohta näytti tyhjää, joten en ihan ymmärtänyt, mitä raportoitavaa siinä olisi voinut olla.

      Poista
    2. Analyticsiin lisättiin 2011 Social Engagement -raportointi, jonka avulla voin nähdä, mitkä postaukset ovat innostaneet niin paljon, että lukijat ovat aktivoituneet jakamaan ne sosiaalisessa mediassa. Blogissa on jakomahdollisuus bloggeripostauksiin, twitteriin, Facebookiin ja Google plussaan. Analyticsin vihjeiden perusteella voin seurata jakoja vaikkapa Twitteriin ja jatkaa keskustelua siellä.
      Usein sivustoilla näkee jakoa varten härpäkelistan, joka sisältää kymmeniä härpäkkeitä, joita ei ainakaan suomalaiset käytä (juuri) lainkaan. Tuota listaa kannattaa analysoida, mitkä työkalut kannattaa tarjota, jotta jakojakin voisi seurata ja hyödyntää.

      Poista