Kaupassahan olisi
hyvä, että siellä kävijät ostaisivat jotain, eivät vain kävisi katsomassa. Jos kävijät vain pyörähtävät ovella, tavarat
jää myymättä, kauppa ei saa rahaa eikä myyjät palkkaa . Täytyy ruveta
miettimään, myydäänkö kaupassa vääränlaisia tavaroita, eikö kauppa ole
houkuttelevan näköinen tai eikö myyjät auta löytämään tavaroita. Olisi aika hassua, jos karkkikaupassa kävisi
paljon ihmisiä mutta he vain ihastelisivat herkkuja eivätkä ostaisi mitään.
Netissäkin on
kauppoja, esimerkiksi Särkänniemen nettikaupasta
voi ostaa kausikortin tai voi ryhtyä kummiksi pyöriäiselle.
On sellaisia
tietokoneohjelmia, joilla voi nähdä, onko nettikaupassa kävijöitä ja mitä he
siellä tekevät. Ohjelma kertoo myös, mikä on nettikaupan konversioluku. Konversio tarkoittaa esimerkiksi sitä,
että jos kaupassa on ollut 100 kävijää, joista 2 osti, silloin konversio on 2%.
Parempi tietenkin on, jos sadasta kävijästä ostajia on 5, silloin konversio on
5%. Eli mitä suurempi luku, sitä parempi juttu nettikaupan pitäjille. Nettikaupasta
yritetään tehdä siis sellainen, että konversio olisi iso, eli mahdollisimman
moni kävijä vaikkapa ryhtyisi pyöriäisten kummeiksi.
Se onkin sitten
eri juttu, miten tehdä sellainen nettikauppa, että sieltä on kiva ja helppo
ostaa, kun siellä ei ole myyjiä, joilta
voisi kysyä apua.
Siinäpä se, konversio lyhyesti ja ytimekkäästi - hyvin kiteytetty!
VastaaPoistaHyvä tuo kauppavertauksesi Outi - teenpä tuosta itselleni muistisäännön ;) Ja hyvä kysymys korvan taakse laitettavaksi hautumaan, että miten tehdä kaupasta ostamaan houkutteleva, kun siellä ei ole myyjiä paikan päällä!
VastaaPoistaTämä postaus oli hyvä ja selkeä! Ja vertauksen kautta kyllä jää hyvin mieleen asia. :)
VastaaPoista