Tutkimus
Fotis, J. – Buhalis, D. – Rossides, N. 2012. Social Media
Use and Impact during the Holiday Travel Planning Process. Teoksessa M. Fuchs –
F. Ricci – L. Cantoni (toim.) 2012. Information and Communication Technologies
in Tourism 2012. Proceedings of the International Conference in Helsingborg,
Sweden, January 25-27, 2012. Wien: Springer. Ss. 13-24.
Lyhyesti
Tutkimuksella
selvitettiin sosiaalisen median roolia ja vaikutusta lomaprosessissa niin
ennen, aikana kuin jälkeenkin niin käyttöasteen, käyttölaajuuden, vaikutustason
ja uskottavuuden suhteen.Tutkimuksen kohderyhmänä olivat matkailijat, jotka
asuvat entisen Neuvostoliiton alueella.
Tulosten mukaan
sosiaalista media käytetään pääasiassa loman jälkeen kokemuksen jakamiseen.
Tutkimuksessa havaittiin myös voimakas korrelaatio sosiaalisen median havaitun
vaikuttavuuden ja lomasuunnitelmiin tehtyjen muutosten välillä. Käyttäjien
luomaan sisältöön myös luotettiin enemmän kuin virallisiin matkakohteiden
sivustoihin, matkanjärjestäjiin tai mainoksiin.
Taustaa
Jo vuonna 2006 Jepsen
väitti, että sosiaalinen media oli alkanut korvata perinteiset tiedonlähteet.
Some, etenkin virtuaaliyhteisöt, vaikuttavat ostopäätöksen tekemiseen
Vuonna2008 peräti 82 % yhdysvaltalaisista verkossa olevista kuluttajista oli
tarkastellut arvosteluja, blogeja ja muuta palautetta verkossa ennen matkapäätöksen
tekoa. TripAdvisorilla on kuukausittain yli 50 miljoonaa käyttäjää ja se
sisältää yli 50 miljoonaa arvostelua.
Sosiaalinen media
Kaplan ja Hänlein jakavat sosiaalisen median kuuteen eri ryhmään:
a)
sosiaalisen
verkostoitumisen sivustoihin (esim. Facebook, LinkedIn)
b)
blogeihin
c)
sisältöyhteisöihin
(esim. YouTube, Flickr, Scrib, Slideshare, Delicious)
d)
yhteisöllisen
tuottamisen sivustoihin (esim. Wikipedia, Wikitravel)
e)
virtuaalisiin
sosiaalisiin maailmoihin (esim. SecondLife) ja
f)
virtuaalipelimaailmoihin
(esim. World of Warcraft).
Tästä
luokittelusta puuttuvat kuitenkin esim. mikroblogit (esim. Twitter),
kuluttaja-arvostelusivustot (esim. TripAdvisor, Epinions) ja internet-foorumit
(esim. ThornTree, Fodor’s Travel Talk).
Matkailu ja
sosiaalinen media
Matkaostopäätöksen
tekeminen on riskialtista ja vaatii sen vuoksi paljon tiedonhankintaa.
Perinteisesti on luotettu esim. ystävien suositteluihin, mutta web 2.0:n myötä
suositteluja haetaan myös tuntemattomilta, samanmielisiltä
arvostelijoilta. Somea käytetään paitsi
tiedonhakuun myös matkan jälkeen tarinankertomiseen 24/7 suurille joukoille,
mistä tulee tuntu kuulumisesta virtuaaliyhteisöön.
Esimerkiksi
majoitusarvosteluja luetaan matkaprosessin eri vaiheissa: ennen matkaa haetaan ideoita,
karsitaan vaihtoehtoja, majoituksen valinnan jälkeen haetaan vahvistusta
valinnalle, matkan aikana ja jälkeen verrataan ja jaetaan kokemuksia, mutta myös
jatkuvasti vaikkei matkaa olisikaan suunnitteilla.
Eri tutkimuksissa
on saatu erilaisia tuloksia sosiaalisen median käytöstä matkaprosessin eri
vaiheissa. Yhteisesti voi kuitenkin sanoa, että sitä käytetään ainakin jossakin
vaiheessa ja sillä on vaikutusta matkaprosessiin.
Tutkimus
Tutkimus tehtiin
lokakuussa 2010. Kohderyhmänä oli 900 satunnaisesti valittua 12 entisen
Neuvostoliiton valtion alueen asukasta. Heille lähetettiin sähköpostin mukana
linkki kyselylomakkeeseen. Vastaajan oli
täytynyt käydä lomamatkalla edellisen vuoden aikana. Analyysiin käytettiin 346
vastausta. Vastauksissa pyydettiin muistelemaan
edellistä lomamatka, kohdemaata ja yöpymisiä. Kysymyksissä selvitettiin
sosiaalisen median käyttöä ennen matkaa, sen aikana ja sen jälkeen
7-portaisella asteikolla.
Tuloksia
Sosiaalisen
median käyttö vaihteli iän ja koulutuksen mukaan. 88% yliopistotutkinnon suorittaneista käytti
sosiaalista mediaa useita kertoja päivässä tai miltei joka päivä, kun taas
toisen asteen tutkinnon suorittaneilla luku oli 79%.
Tutkimuksen
mukaan sosiaalista mediaa käytetään erityisesti (78,3%) kokemusten ja valokuvien jakamiseen ystävien
ja matkatuttavien kanssa. 45% etsii ideoita lomakohteista, 42% etsii tietoja
retkistä ja aktiviteeteista. Loman aikana sosiaalista mediaa käytetään lähinnä (50%)
yhteydenpitoon ystävien kanssa, 30% etsii lomaan liittyvää tietoa.
Arvioidessaan
matkasta saatuihin tietoihin, vastaajat luottivat eniten ystäviin, toiseksi
eniten muihin matkailijoihin sosiaalisessa mediassa, kun taas mainoksiin
luotettiin vähiten.
Tutkimuksen
rajoitukset
1.
Tutkimus
ei ollut sattumanvarainen, koska vain halukkaat vastasivat siihen.
2.
Vastaamatta
jääneitä sähköposteja ei käsitelty.
3.
Tulokset
pätevät vain tiettyyn maantieteelliseen alueeseen.
Lukijan
kommentti
Valitsin
tutkimuksen, koska se löytyy vasta saamastani kirjasta ja koska sen aihepiiri
käsittelee laajasti sosiaalista mediaa ja matkailijaa.
Enter 2012-konferenssissa esiteltiin kattavampia sosiaalisen median käyttöluokitteluja kuin Kaplan & Hänlein esittivät.
Tärkeintä on
ymmärtää, että sosiaalista mediaa ei voi matkailuyrityksen markkinoinnissa
sivuuttaa. Internetin käyttö on huikeaa, kuten 60 seconds-kuvio
osoittaa: mitä tapahtuu 60 sekunnissa internetissä.
Lähde: http://visual.ly/60-seconds |
8.2.2012 NewMediaTrendWatchin syötteestä huomasin, että tutkimuksen mukaan suomalaiset luottavat kaikkein vähiten sosiaaliseen mediaan (4%) matkapäätöstä tehdessään. Toisaalta internetiin luotettiin 67%, ettei vain olisi kysymyksen asettelu mennyt pieleen.
Uutinen kokonaisuudessaan täällä.
Creative Laplandin seminaarissa Rovaniemellä toukokuussa 2011 Reima Palmu kertoi Himos-casestaan. Myös hänen mukaansa venäläiset matkailijat luottavat nimenomaan muiden matkailijoiden suositteluun. Itse asiassa seminaarissa painotettiin, että Venäjällä ei kannata mainostaa televisiossa tai lehdissä, vaan kannattaa kutsua matkaa testaamaan joku Venäjällä suosittu bloggaaja, jonka suositus painaa paljon enemmän. Facebook-mainonta ei tule kysymykseen, vaan pitäisi käyttää venäläisten käyttämää VKontaktea.
Creative Laplandin seminaarissa Rovaniemellä toukokuussa 2011 Reima Palmu kertoi Himos-casestaan. Myös hänen mukaansa venäläiset matkailijat luottavat nimenomaan muiden matkailijoiden suositteluun. Itse asiassa seminaarissa painotettiin, että Venäjällä ei kannata mainostaa televisiossa tai lehdissä, vaan kannattaa kutsua matkaa testaamaan joku Venäjällä suosittu bloggaaja, jonka suositus painaa paljon enemmän. Facebook-mainonta ei tule kysymykseen, vaan pitäisi käyttää venäläisten käyttämää VKontaktea.
Tämä on kiinnostava tutkimus, hyvä Outi! Olisin mielelläni lukenut vielä tarkemmin tuloksista mm. vastaajien maantieteellisen taustan ja ammatin vaikutuksesta sosiaalisen median käyttöön. Entinen Neuvostoliitto on niin valtava alue, erotkin ovat varmaan suuria.
VastaaPoistaJoka minuutti lähetetään siis 168 miljoonaa mailia, käsittämätöntä! Täytyy tutustua visual.ly sivustoon, hienoja graafeja.
Tässä tutkimuksessa niitä ei esitetty, lappilaisena olisikin ollut erityisen mielenkiintoista lukea lähiseutujen, etenkin Kuolan niemimaan seudun tuloksista.
PoistaYllättäen minuakin kiinnostaisi kovasti Kuolan alueen tulokset. Siinä olisi muuten RAMKille hyvä koppi Kuolan alueen tiedon levittäjänä.
PoistaKiinnostava tutkimus, kiitos Outi! Nuo itänaapurit kiinnostavat myös itseäni. Oman tietämykseni lisäämiseksi olen menossa Osken järjestämään Venäjä Verkossa seminaariin 3.-4.5. Lappeenrantaan Holiday Club Saimaaseen. Lisätietoja: http://www.experiencelab.fi/soskewp/2012/02/innovative-etourism-venaja-verkossa-seminaarin-expo-paikat-varattavissa/.
VastaaPoista