Tehtävä 4
Arvoketju on Porterin kehittämä malli yrityksen arvonmuodostusprosessista. Hyödykkeen arvo kasvaa ketjun edetessä, esim. tavarakaupassa jalostus, brändin liittäminen tuotteeseen ja jakelu nostavat tuotteen arvoa.
Arvoketju on Porterin kehittämä malli yrityksen arvonmuodostusprosessista. Hyödykkeen arvo kasvaa ketjun edetessä, esim. tavarakaupassa jalostus, brändin liittäminen tuotteeseen ja jakelu nostavat tuotteen arvoa.
Toisin kuin
tavarakaupassa, matkakohteen ja matkailijan välistä fyysistä etäisyyttä ei voi
pienentää, mikä on johtanut monipolviseen arvoketjuun, jossa on erikoistuneita
välikäsiä (intermediary).
Ulkomaan
matkailun arvoketju on ollut seuraavanlainen:
Ennen matkailija
tutki ensin matkaesitettä, meni sitten läheiseen matkatoimistoon ja osti
matkan. Matkatoimisto oli useidenkin välikäsien kautta yhteyksissä
palveluntuottajaan, esim. hotelliin.
Internetin myötä
arvoketjustakin on tullut virtuaalinen, eikä välikäsiä välttämättä tarvita,
koska kaikki tieto on kotitietokoneelta tavoitettavissa, joten matkailija voi
olla suoraan yhteydessä palveluntuottajaan.
Internetin myötä matkailijasta onkin tullut itsepalvelun asiantuntija,
joka pystyy kilpailuttamaan palveluntuottajia etenkin hinnalla. Internetin
ansiosta matkailija tekee samaa, mitä matkatoimisto ennen hänen puolestaan. Hän
etsii tietoa eri vaihtoehdoista, vertailee hintoja ja palvelutarjontaa, lukee
muiden matkailijoiden kokemuksista.Toisaalta
palveluntuottajakin pystyy tarjoamaan hyvän hinnan, kun välikädet eivät vie
omaa siivuaan välistä ja tilitä saatavia viiveellä.
Internet ei ole
kuitenkaan poistanut kaikkia välikäsiä, sillä useat matkailijat ovat valmiita
maksamaan internetissäkin välikäsille, joiden asiantuntemus säästää aikaa ja
vaivaa. Välikädet ovat ottaneet selvää eri vaihtoehtoista, hinnoista,
aikatauluista, esittävät tiedot yhteismitallisesti jne., kuten ennen
internetiäkin, ja siitä ollaan valmiita maksamaan. Koska palvelun laatua ei voi ennakolta
arvioida, matkailija ottaa aina riskin uskoessaan palveluntuottajien omia internetsivuja,
joten välikäsien kokemukseen luotetaan mielellään päätöksenteossa.
Vaikka internet
poistaakin välikäsien tarpeen, sen myötä on syntynyt uudenlaisiakin välikäsiä.
Niiden täytyy tarjota täyden palvelun verkkosivusto, josta saa kaiken matkaan
liittyvän, ja johon muodostuu asiakkaasta profiili, jonka avulla matka voidaan
räätälöidä juuri asiakkaan kulutustottumusten ja –preferenssien mukaiseksi.
Jos matkailija valitsee lyhyen arvoketjun, hän
voi olla jatkuvasti yhteydessä palveluntuottajaan, esim. seurata hintoja online ja osallistua
tuotekehittelyyn. Palveluntuottaja ei ole riippuvainen välikäsistä vaan voi
itse vaikuttaa menekkiin esim. viime hetken tarjouksilla netissä ja
räätälöimällä palvelujaan yhteistyössä asiakkaan kanssa. Toisaalta palveluntuottaja tipahtaa helposti
kilpailusta, jos hänellä ei ole resursseja panostaa näkyvyyteen internetissä,
jolloin täytyy panostaa välikäsien kautta markkinointiin. Palveluntuottajalla
on useita vaihtoehtoja. Majoitusta voidaan myydä omalla verkkosivulla,
alueellisessa verkkokaupassa tai kansainvälisessä verkkokaupassa.
Lähtömaan
matkanjärjestäjät ovat suurimmassa vaarassa, sillä vaikka niiden toiminta on
perinteisestikin sopinut erinomaisesti tietokoneen kautta hoidettavaksi, niitä
ei tarvita joka lähtömaahan, vaan internetissä on muodostunut matkailun
ostoskeskuksia (travel malls), joiden valintaan vaikuttaa niiden
luotettavuuskuva ja konsulttimaiset palvelut, jotka ovat saattaneet erikoistua
hyvin kapeisiin segmentteihin.
Matkailun tuotantoverkoston toiminnan tehostaminen sähköisesti
Mikkola jakaa tietoteknisten
ratkaisujen kehittämiseen 3 vaiheeseen. Sisäisten ratkaisujen vaiheessa 1 pistetään ICT-perusratkaisut
kuntoon esim. ottamalla taloushallinnan ohjelma laskutukseen. Vaiheessa 2
toimintaa esim. asiakastiedot syötetään CRM-järjestelmään. Vaiheessa 3 kaikki
ICT-ratkaisut toimivat yhteen toiminnanohjausjärjestelmässä, jolloin tieto
tarvitsee syöttää vain kertaalleen. Virhesyöttöjä ei tule, aikaa säästyy huikeasti,
tiedot ovat kaikkien osapuolien käytettävissä heti.
Ulkoisten
ratkaisujen vaiheessa 1 hankitaan esim. sähköinen pankkiyhteys, vaiheessa 2
verkkokauppa ja vaiheessa 3 sisäiset ja ulkoiset ratkaisut ovat samassa
järjestelmässä.
Vaiheessa 1 ovat
miltei kaikki yritykset. Mikkola esitti kainon toiveajatuksen, että 5 vuoden
kuluessa kaikki suomalaiset matkailuyritykset siirtyisivät vaiheeseen 2.
Matkailussa
erityisesti pienet toimijat pystyvät yhteistyön kautta tehostamaan
toimintaansa monessa:
- markkinointi, asiakashallinta,
taloushallinta, toiminnanohjaus
- tiedonkulun parantaminen
- yhteiset sovellukset
- keskusvaraamot
- maaportaaliin liittyminen
- yhteiset mökkivarausjärjestelmät
- palveluntuottajat (alihankkijat)
samassa järjestelmässä -> (Travius)
- yhteismarkkinointi
- yhteiset asiakasrekisterit
- tiedon ajantasaisuus
- pientoimittajien yhteinen
kauppapaikka
- tuotannonohjauksella integroidaan eri
toiminnot: tuotanto, myynti, markkinointi, asiakaspalvelu, laatu. Yhdessä
järjestelmässä kaikki tieto samanlaisena, tieto syötetään sisään vain kerran
- kapasiteetti tiedossa online,
mahdollisuus dynaamiseen hinnoitteluun, esim. viime hetken tarjoukset
mobiililla
- kootaan sidosryhmät yhteen
Globaalit
jakelujärjestelmät
Globaalit
jakelujärjestelmät (GDS) ovat maailmanlaajuisia, esim. Amadeus, TravelPort,
Sabre, mutta myös alueellisia, esim. Abacus Aasian markkinoilla. GDS tuo
ehdottomasti näkyvyyttä, sillä esim. Amadeusta käyttää 65000 matkatoimistoa
maailmassa. Amadeuksen kautta tehty
varaus päivittyy online yrityksen kapasiteettiin, olettaen että järjestelmät on
integroitu. Yrityksen varausjärjestelmä voi olla pelkästään GDS:ssä, mutta
GDSään pääsemiselle on kovat kriteerit, esim. kapasiteettia pitää olla
tarpeeksi, ja kustannukset ovat huomattavat: käyttöönotto, ylläpito ja komissio
vievät ison siivun katteesta. GDS on siis lähinnä suurten matkailuyritysten kuten lentoyhtiöiden ja hotelliketjujen juttu.
Koska matkailija
ei itse pääse Amadeukseen, hän voi käyttää ja käyttääkin muita
varausjärjestelmiä, esim. varaa lennot Finnairin sivuilta tai vaikka vertaa.fi –kautta.Edes GDSään kuuluvat yritykset eivät siis tee kaikkea kauppaansa esim. Amadeuksen kautta. Enpä muista milloin olen yksityisenä matkailijana viimeksi asioinut matkatoimiston kautta, joten eipä huolta pienillä matkailuyrityksillä. Tärkeintä on, että niillä on verkkopresenssi kunnossa: kunnon informatiiviset kotisivut ja asiakaspalvelu kunnossa jotakin kautta järjestettynä - saan siis vastauksen nopeasti. Milloin sinä olet viimeksi etsinyt yrityksen numeron puhelinluettelosta ja soittanut saadaksesi tietoja? Jos yritys ei ole millään lailla netissä, sitä ei ole minulle olemassa, jos en siihen vahingossa törmää IRL.
Lähteet
Kirsi Mikkola. Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy. www.liiketoiminta.info.
Kirsi Mikkola. www.seamk.fi/matko/Liitteet/S%C3%84LIraportin%20esittely%20tiivistelm%C3%A4%20260110.pdf.
Bonera, M. 2010. How Are the Tour Operators in the
Tourism Industry Approaching the Virtual Channel. International Review of
Business Research Papers. Vol. 6 No. 1 February 2010. Ss. 157-169.
Arvoketju on käsite, joka kuvaa jonkin hyödykkeen/palvelun vaiheittaista jalostumista raaka-aineesta tai eri tuottajien tuottamista palasista valmiiksi tuotteeksi ja jokainen arvoketjun vaihe nostaa tuotteen arvoa. Arvoketjun viimeinen lenkki on jakelu.
VastaaPoistaArvoketjun tarkoitus on maksimoida ketjun tehokkuus pienentämällä kustannuksia. Tässä sähköistäminen ja prosessien hallinta korostuvat.
Sähköisessä liiketoiminnassa arvoketjusta pitäisi pyrkiä tekemään mahdollisimman yksinkertainen ja joka vaiheen pitäisi tuottaa arvoa asiakkaalle.
Matkailutuotteen jakelukanavien osalta arvoketju on lyhentynyt, mutta tuotannon kannalta se on esim. elämyksellisten palvelujen osalta jopa kasvanut.
Mikäli yritys hakee tuotteen hinnan nostoa tai katteen parantamista tulisi tuotteen rakentamisessa ja tuotteen elementeissä kiinnittää erityistä huomiota lisäarvon ja unohtumattoman kokemuksen tuottamiseen asiakkaalle.
Matkailun elämystuotteiden kehityksessä lähtökohtina arvonmuodostukselle ovat
a) pienet yksityiskohtaiset tuotemoduulit, joita tarjoamalla voidaa nostaa asiakkaan keskiostoksen hintaan ja myös useassa tapauksessa katetta (erinomaista toteuttaa verkkokaupassa, ks. shop.laplandhotels.com ja
b) palvelun jalostaminen, esim. nokipannukahvit nuotiolla edustavat tuotetta, jossa kahvin pavun saatikka kahvipakan hinta on moninkertaistunut !
Pienet toimijat pystyvät tehostamaan prosessejaan sähköisillä välineille, mutta haasteena onkin osaaminen ja ymmärrys siitä mistä olisi järkevin aloittaa!