18.6.2012

Pinterest-kokemuksia

Tehtävä:
4 joukkuetta perustaa omat matkailuaiheiset pinterest-tilit ja 3 viikossa hankkivat sille mahdollisimman paljon näkyvyyttä. Näkyvyys mitaan pinreachillä ja seuraajien määrällä. Yhteyttä saa pitää vain jollain uudella työkalulla, ei fb:llä, puhelimitse tai sähköpostilla. Parhausjärjestyksessä ryhmät saavat arvosanoiksi 5, 4, 3, 2.
Kolme viikkoa illat sohvalla Pinterestin ääressä kyyhöttäen, tuloksena aika hieno matkailumainos Suomelle. Onneksi aikaa oli noin paljon, ehti hoksata kantapään kautta Pinterestin lainalaisuuksia. Onneksi aikaa ei ollut tuon enempää, alkoi mennä urakkatöiksi eikä oppimiskäyrä enää liikahtanut ylöspäin. Vähän sama ilmiö kuin Pinterestissä, tietyssä vaiheessa pinreach alkoi vaatia paljon toimia kohotakseen.


Tässä omakohtaisia kokemuksia Pinterest-näkyvyyden lisäämiseksi kilpailussamme.
1. Luo useita boardeja, jotka liittyvät samaan aihepiiriin.
2. Nimeä boardit kuvaavasti ja mielenkiintoisesti, käyttäen avainsanoja. Esim. meidän boardeissa on sana Finland tai Finnish, jolloin kiinnostuneet löytävät ne helposti. Näin etsin myös muiden Suomi-materiaaleja repinnattavaksi ja seurattavaksi.
3. Pinnaa hyvälaatuista materiaalia - kuvia, videoita - mieluiten alkuperäisestä lähteestä tai toisilta pinterest-profiileilta. Muista copyrightit. Älä siis pinnaa google kuvahaun tuloksia.
4. Lisää jotain mielenkiintoista sisältöä kuvista.
5. Jos liität oman facebook -profiilisi Pinterestiin, voit lähettää 5 kutsua päivässä. Tämä on tehokkaampaa kuin vain mainostaa esim. facebookissa, että menkää seuraamaan minua Pinterestiin. Pinterest-profiilin tehdäksesi sinun täytyy nimittäin saada kutsu, tai pyytää kutsua. Esim. meidän Insider Finland ei ainakaan tunnin odottelun jälkeen kutsua saanut, joten kutsuin sen itse. Tästä samasta syystä Twitter- ja LinkedIn-mainostus olivat myös tehottomia.
6. Tutki mitä kilpailijat tekevät. Seuraa myös heidän seuraajiaan, jos he sopivat profiiliisi. Esim. kaikki suomalaiset, etenkin jos asuivat ulkomailla, sopivat hyvin myös meidän seuraajiksemme. Jos repinnaat kilpailijoiden materiaaleja, klikkaile alkuperäisille sivuille asti.
7. Etsi samanaiheisia boardeja ja sivustoja kuin omasi. Repinnaa materiaaleja, tykkää niistä, seuraa boardien tekijöitä. Tällä oli yleensä tunnin sisällä vaikutus omaan seuraajamäärään.
8. Ole aktiivinen, pinnaa, repinnaa, tykkää säännöllisesti, jotta olet näkyvissä. Herpaantuminen näkyy heti, sivustollasi ei tapahdu mitään.
9. Pinterest-asiantuntijoiden mukaan ohjesivustoista pidetään. Meidän Info-boardi ei saanut juuri repinnauksia, mutta yrityksen kannalta sellainen olisi ehdoton. Tyttäreni innostui hakemaan kasvisruokia boardiinsa ja haki reseptin kokatessaan pinterestin kautta kännykällä.

10. Hyvä keino saada lisänäkyvyyttä ja aktivoida seuraajia on luoda community board, mellä Share Your Finland. Kutsuimme siihen seuraajamme ja taisi pinterest ehdottaa myös niitä, joita seuraamme (pari kirjainta nimen alusta riittää). Pari päivää perustamisen jälkeen siinä on jo 101 pinnausta.

10. Jos tavoitteena on mahdollisimman suuri pinreach, oma toiminta vaikuttaa siihen lähinnä välillisesti. Omat pinnaukset, tykkäämiset jne. luovat näkyvyyttä, jolloin saa repinnauksia, tykkäyksiä ja seuraajia, joilla on suurin merkitys pinreach-pisteiden laskemisessa.

11. Yrityksen kannattaa ehdottomasti linkittää kuvat kotisivuihinsa, flickr-palveluun, youtube-videoihinsa jne., jotta pinnaukset toimivat sosiaalisina kirjanmerkkeinä. Boardeja kannattaa luoda myös esim. lähialueiden palveluille, esim. RAMK voisi tehdä vaihtareita ja muita kv-opiskelijoita varten infoboardeja Suomessa asumisesta, Rovaniemestä yleensä jne.

Zepppelin
Käytimme Zepppeliniä viestitykseen jo lähipäivillä. Siellä näkyy siis kaikki mitä olemme suunnitelleet. Se oli  ihan näppärä työkalu, riittävä tällaiseen toimintaan. Harmillista vain, että tili menee maksulliseksi 21.6. 
Zepppelinissä tsemppasimme toisiamme, kerroimme mitä olimme tehneet ja jaoimme tehtäviä.

Muuta:
* Pinnailin myös omia kuvia, mutta en merkannut copyrightia. Oli omituista törmätä omiin kuviin sivustoilla, jonne ne olivat päätyneet lukuisten repinnausten kautta.
* Uskomatonta miten kilpailuvietti aktivoituu tällaisella! Pinreachissä täytyi käydä tarkastamassa, paljonko muilla oli pisteitä. Feeling well on koko ajan sinnitellyt yhden pisteen päässä. Heillä on vähemmän seuraajia, mutta ilmeisesti yleismaailmallinen aihe aiheuttaa paljon enemmän tykkäyksiä.
* Insider Finlandille perustettiin oma Twitter-tili ja Facebook-sivu, mutta huomasimme pian, että on parempi keskittyä toimintaan Pinterestin sisällä. Pinterestissä toimiaksesi sinun täytyy perustaa oma tili ja käydä monta kohtaa lävitse ennen kuin pääset tutkimaan muiden boardeja. Monelle tämä oman tilin perustaminen oli kynnyskysymys.

* Tällaisessakin palvelussa alkaa nopeasti syntyä tuttavapiiri. Näkee, minkätyyppisestä materiaalista kukin pitää.

* Suomi-tietous kasvoi samalla kun etsiskeli hyvää materiaalia. Design-nimet tulivat tutuiksi. Myös tumblr ja monet muut jakokanavat tuli käytyä läpi.

* Esim. reseptisivustoilla alkaa näkyä Pin-kuvake. Jossain pystyi myös liittämään ainekset reseptistä suoraan ostoslistaan.

* Netissä on myös sivustoja, joilla voi kasvattaa seuraajien määrää: repin.org, pinflux.com. On jopa ohjelma Ninja Pinner, jolla voi tykätä, repinnata, seuraja jne. automaattisesti. Sisällöllä ei ole väliä. Yrityksen kannalta tämä ei taida olla paras taktiikka...

* Pinterest-kommentteja on hankala seurata. Siinä olisi parantamisen varaa, sillä kommenttien kautta yritys voisi keskustella FB-tyyliin kiinnostuneiden kanssa.

* Jotain jäi varmaankin huomaamatta, sillä joillakin on järjettömiä määriä seuraajia, jopa 700 000. Niin, se 10 $ jäi käyttämättä.

Lopputulos:

Hyvä Leena, Kaija ja Annakaisa!

1 kommentti:

  1. Valmis "Näin tehokäytät Pinterestiä" -lista mihin käyttöön tahansa. Oppimista on selkeästi tapahtunut. Onnea voittajaryhmälle!

    Olisiko muuten zepppeliinin kaltaisista työkaluista parantamaa viestintää vaikkapa omassa organisaatiossasi?

    VastaaPoista