17.3.2012

Matkailun sähköinen liiketoiminta 2012- ennakkotehtävä

1. Hae verkosta 3 erinomaisuutta ja edelläkävijyyttä edustavaa ja  esittävää esimerkkiä matkailun b to c kaupasta

Aurinkomatkat  ylläpitää sivustoja Paikka auringossa  ja Loma-apparaatti, jotka toimivat suosittelu- ja/tai jakokanavina, joista haetaan vinkkejä lomakohteeksi tai vahvistusta tehdylle päätökselle.

Paikka auringossa  sisältää matkakuvia, -kertomuksia ja keskustelupalstan. Niihin pääsee myös kartasta palluroita klikkailemalla.  Jos on esim. suunnitellut Kreetan matkaa, voi tutkailla, mitä mistäkin Kreetan kohteesta on tarjolla. Siellä on Loma-apparaatin käyttämä suosittelutaulukko, josta voi päätellä, olisiko kohde omiin tarpeisiin soveltuva.

Loma-apparaattiin  voi syöttää taulukkoon arvionsa, millainen on oma lomailijaprofiili, ja nähdä, mitä muut Aurinkomatkailijat ovat suositelleet tällaiselle lomailijalle, ja tuloksista pääseekin suoraan kohteen sivuille, josta sitten varaamaan lomansa. Suoraan linkki ei siis vie verkkokauppaan, vaan annetaan vielä mahdollisuus valita itsekin. 

 


Aurinkomatkojen verkkokaupan suodatustoiminta on hyvä. Siinä voi määritellä halutessaan rajata hakuja seuraavasti:

Kokemuskauppa

Eksyin FBn kautta Kokemuskaupan sivuille. Siellä on ymmärretty oikein se, mitä asiakas odottaa löytävänsä verkkosivuilta, ei pönöttävää yritysesittelyä vaan vastauksen tarpeisiinsa. Voi selailla kokemuksia / elämyksiä, joita on luokiteltu hassutteluihin, hemmotteluihin, polttareihin jne.  Selvästi kokemuksia annetaan usein lahjaksi, joten heti etusivulla on otsikot Lahjaideoita ja Kokemuskortti (lahja, kortti).

Siellä kerätään myös sivulla kävijöiltä ehdotuksia kokemuksista, Kokemuskoneella voi etsiä ehdotuksia (suodattaa tarjonnasta) haarukoimalla budjetin, henkilömäärän ja paikkakkunnan avulla. Esitellään suosituimpia kokemuksia (1. Kuumailmapallolento, 2. Sumopukujen vuokraus…)  ja Uutuuksia (1. VIP-kuumailmapallolento, 2. Rumpukaraoke…)

Sivun alaosan linkeistä löytyy houkutteleva linkki Livelähetykset, mutta edellinen tapahtuma oli kuumailmapallon lähtö heinäkuussa 2011.

LiveChat (meeboa käyttävä) toimii arkipäivisin.

Etsin ratsastusretkeä, joka oli paras hakea Haun kautta. Ratsastusretki löytyi Seikkailuista, mutta pari muutakin retkeä löytyi paketeista, joiden nimet eivät ratsastusta maininneet. Suuri seikkailu Saimalla taisi sisältää issikkaretken juuri niillä issikoilla, joilla ratsastin viime kesänä äiti-lapsileirillä. Ratsastusretki-nimellä oli 3 samasanaista kuvausta, esim. Rautalammilta. Kuvaukset olivat niin ympäripyöreitä, ettei niistä voinut päätellä, mikä talli oli tarjoajana, eikä se, minkärotuisilla hevosilla se toteutettiin. Liekö syynä, ettei asiakas mene suoraan tallin sivuille tarkastamaan hintoja.
 
Hyvä ajatus sivustolla, mutta toteutus on vielä kehittymässä.

Sallan verkkokauppa

Sallan matkailukeskus avasi 2010 ensimmäisenä Suomessa matkailuyritysten yhteisen verkkokaupan (Travius-ohjelmastaa: http://www.codegem.fi/ ). Sieltä saa ostettua niin majoituksen, ohjelmapalvelut, hissilippuja kuin Salla-vaatteitakin. Se on loistava mahdollisuus matkailualan pienille, peräti mikroyrityksille saada näkyvyyttä netissä ja tuotteensa myyntiin.

Travius-verkkokaupan avulla asiakas pystyy paketoimaan koko lomansa, eikä hänen tarvitse etsiä tietoja jokaisen palveluntuottajan kotisivuilta. Yritys saa Travius-toiminnanohjausjärjestelmäänsä verkkokaupasta tilaukset, joiden käsittelyyn ei muita ohjelmia yrityksen toiminnassa tarvitse. Sieltä saavat oppaat työmääräimensä, tilitoimisto tiedot, raportit kaikesta yrityksen toiminnasta, lähetetään palveluntuottajapyynnöt alihankkijoille jne.

Onhan toiminnanohjausjärjestelmiä muitakin, mutta ne ovat suuryrityksille (esim. SAP) ja maksavat huikeasti. Travius sopii pienimmillekin, maksaa kohtuullisesti, on tehty nimenomaan matkailuyrityksille ja on kaiken lisäksi rovaniemeläinen yritys.
2. Esitä 2 esimerkkiä matkailun-, elämystuotannon tai vapaa-ajan verkkokaupasta, jotka pystyvät tarjoamaan esimerkillistä sekä vaihtoehtoista asiakaspalvelua verkkokaupassaan kohderyhmälähtöisesti.

Soittopyyntö

Asiakaspalvelunumerot ärsyttävät sen takia, että niissähän joutuu jonottamaan ja usein jokainen minuutti maksaa.  Apollotravelin sivulla on Request a Call Back –lomake, jossa vastaillaan kysymyksiin, joita kysyttäisiin matkatoimistossakin lomatoiveita haarukoitaessa,  ja ApolloTravel soittaa sinulle esittämänäsi aikana.




Asiakaspalveluchat
Löysin googlaamalla esimerkiksi Expedia.comin chatin, joka on tosin käytössä vain virka-aikana USAn aikaa.
http://expediacsp.custhelp.com/app/chat/launch

JetSetz http://www.jetsetz.com/ oli viime vuoden lopulla ensimmäinen matkatoimisto, jossa asiakaspalveluchat oli käytössä jokaisessa ostoprosessiin vaiheessa.

Kokeilin sivustoa lauantai-iltapäivänä, jolloin tietokoneen oikeaan alalaitaan tuli harmaa palkki ”offline – leave a message”.
On tietenkin resurssikysymys olla koko ajan online. Vain virka-aikana toimiva chatti kuitenkin olettaa, että asiakkaat, useimmat varmaankin töissä, käyttävät työaikaansa matkaostoksiin. Kuvaavaa on, että aina kun olen hoksannut tällaisen chatin, chatti on ollut offline-tilassa, joten en ole päässyt testaamaan. Hieno ajatus kuitenkin.

Twitter

KLM-lentoyhtiötä suitsutetaan kaikkein edistyksekkäimpänä sosiaalisen median hyödyntäjänä. Tämä esimerkki ei niinkään liity verkkokauppaan kuin varauksen muuttamiseen. Islannin tuhkapilven sekoitettua lentoliikenteen puhelimitse oli mahdoton saada yhteyttä lentoyhtiöön. Twitterissä he selvittelivät asiakkaat jatkolennoilleen. KLM pyrkii reagoimaan tunnissa kaikkiin kysymyksiin somessa FBssä ja Twitterissä, siis 24/7. (hollantilaisten käyttämässä Hyves-sivustossa). Ongelmat luvataan ratkaista vuorokaudessa.
(lähde: Viktor van der Wijk. Engaging Customers with KLM Strategies with Social Interaction. Enter2012-konferenssiesitys.)
3.     Kirjoita vähintään 4 tärkeintä asiaa, mitä tarvitset oman organisaatiosi verkkokaupan menestymiseen.
  • asiakastuntemus: ketä he ovat, mitä ostavat, suosittelut -> verkkokaupan rakentaminen sellaiseksi, että asiakas voi tehdä hakuja tarpeidensa mukaisesti, ei vain tuotenimillä
  • asiakaspalvelu: FAQ, yhteystiedot -> mahdollisuus saada vastauksia kysymyksiinsä ostohetkellä
  • verkkokaupan ostoprosessi ei ole liian monivaiheinen. VR on parhaillaan muuttamassa 10-portaista verkkokauppaansa 5-portaiseksi
  • verkkokauppaa analysoidaan. Mistä verkkokauppaan tullaan, missä vaiheissa ostoprosessia asiakas hyppää sivulta pois. Seurataan siis konversiota.
  • verkkokaupan täytyy löytyä muutoinkin kuin tietämällä yrityksen verkkosivun. -> hakukoneoptimointi, verkostoituminen
  • NewMediaTrendWatch listaa 10 tärkeintä syytä siihen, miksi matkaostos on jäänyt tekemättä verkossa. Syyt ovat liittyneet hintoihin (esim. päivityksiin, puuttumiseen, yllättäviin lisiin), sivuston toimivuuteen (esim. navigointi, latautuminen, eri selaimissa toimiminen), saatavuuteen (hakumahdollisuus ajankohdan mukaan siten, että näytetään vain varattavissa olevat majoitukset), tuotekuvauksiin (paitsi tekstiä hyödynnetään myös kuvia, videoita, suositteluja jne.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti