17.5.2012

Pinterest

Pinterest (sanaleikki pin- ja interest-sanoista) tuntuu olevan tämän kevään in-härpäke. Sen käytöstä on tullut useampi bongaus RSS-syötteiden kautta.Sen sanotaan esim. olevan etenkin naisilla facebookmaisessa käytössä. Ideana on perustaa tauluja (boards) ja merkata (pin) eri nettisivuilta sinne kuvia tai Vimeo- ja Youtube-videoita tai tuoda tietokoneelta omia  ja kommentoida niitä. Voit merkata edelleen (repin) kuvia muiden tauluilta, etsiä /kutsua ystäviä Facebookin avulla. Somelle tyypillisesti pinnaukset voi näyttää myös Facebookissa ja Twitterissä.



Omaa taulua ei tarvitse perustaa vaan voit tutkia mitä muuta ovat merkanneet. Voit hakea henkilön tai aiheen mukaan (esim. Travel and Places, Education) tai millä tahansa sanalla merkkauksista, tauluista tai ihmisistä. Jos kuva kiinnostaa, paitsi että siitä voi tykätä, sitä voi merkata ja kommentoida, upottaa omaan blogiin tai sitä klikkaamalla pääsee alkuperäiselle verkkosivulle, josta saattaa löytyä muuta mielenkiintoista.

Perustin tietenkin oman Pinterest-tilin (henkilöä et tosin voi nähdä ellet kirjaudu sisään, vaikka taulut, merkkaukset ja kommentit näkyvätkin) ja  pari taulua: Best of Rovaniemi ja Social media ja sinne muutaman lempikaavioni somesta. Heti alkoi tapahtua. Sähköpostiin tuli viestejä tykkäyksistä ja edelleen merkkauksista. Tutkin myös muiden tauluja, esim. Dimitrios Buhalis on ollut tässäkin mediassa aktiivinen.

Kokeilin muutamalla hakusanalla, joko matkailuyritykset käyttävät Pinterestiä.

Hotel-haku tauluista tuotti heti tulosta: esim.Andris Hotel on ladannut esitemäisiä kuvia, mutta ikävä kyllä kuvat eivät vie nettisivuille, jos haluaisin tietää enemmän hotellista. Hotellilla on useita tauluja esitellen esim. Specialsissä lisäpalveluja kuten vuoteelle ripoteltuja ruusun terälehtiä.

Travel information -haulla löysin Gatlinburg Travel Information -taulut, joista hienojen kuvien inspiroimana pääsikin verkkosivuille lukemaan kohteista.

Pinterestillä uumoillaan myös olevan potentiaalia tärkeimmäksi kohdemarkkinoijien sosiaalisen strategian osaksi. Pinterestiä käytetään nimittäin myös matkojen suunnitteluun, niistä unelmointiin, eli markkinoijat pääsevät kurkistamaan tulevaisuuteen tämän kirjoittajan mukaan.Pinterestin hyödyntäminen on vasta aluillaan, vaikka sen suosion kasvu onkin ollut melkoista, se on ohittanut mm. Google plussan.

Tässä Lorne Faden ajatuksia Pinterestin käytöstä bisneksessä:

1. Esittele brändisi ainutlaatuisuutta, keskustele merkkaajien kanssa
2. Käytä kuvissasi vesileimaa, jotta ne edelleen merkattuinakin johdattavat takaisin sivullesi.
3. Hyödynnä myös yritykseesi liittyviä videoita. Esim. safarifirma voisi tehdä huskytaulun: video miten pukeutua, millaisia maisemia matkan varrella, jonkin huskyn esittely, oppaan kertomaa, asiakkaan kanssa jutustelua laavulla jne.
4. Tuotteiden merkkaaminen Gift-osioon, millä ei liene merkitystä suomalaiselle matkailuyritykselle.
5. Twitterin tyyliin Pinterestissä voi käyttää hashtageja, jotka auttavat löytämään yrityksen / sen tuotteeet. Hashtagit toimivat siis kuin avainsanat googlessa.

Pinterest ei suinkaan ole se sosiaalisen median työkalu, johon yrityksen pitäisi ensimmäisenä lähteä mukaan, mutta kannattaa seurailla, miten sen käyttö ja käyttöliittymä kehittyvät.

Seurattavia:
http://pinterest.com/santatelevision/
http://pinterest.com/posiolapland/






ja vielä:
The Ultimate Guide To Pinterest
View more presentations from Michael Litman
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pinterestin oloinen palvelu on Scoop.it. Täytyy tutustua siihen tarkemmin seuraavaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti