Tehtävä 3
1.7.2009 astui
voimaan uusi valmismatkalaki, joka paransi kuluttajan suojaa. Valmismatka on
pakettina ostettu matkailupalvelujen yhdistelmä, jolle ilmoitetaan yksi hinta,
esim. lento + hotelli tai hotelli + ohjelmapalvelu. Valmismatkaehdot koskevat
yli 2 vuorokautta kestäviä matkoja. Verrattuna erillisten matkailupalvelujen
ostoon valmismatkan osto on turvatumpaa, koska matkanjärjestäjä on vastuussa
koko paketista. Jos esim. lentoyhtiö menee konkurssiin matkan aikana,
valmismatkatoimisto kustantaa majoituksen paluumatkan järjestämiseen asti.
Yritykselle valmismatkamäärittely saattaa tuottaa
rahoitusvaikeuksia vakuuksien asettamisen vuoksi.
Kuluttajansuojalaki
koskee kulutushyödykkeiden kauppaa elinkeinonharjoittajalta kuluttajalle. Se
käsittelee mm. hyvän tavan vastaista markkinointia, sopimatonta menettelyä,
markkinoinnin tunnistettavuutta, sekaannuksen vaaraa, totuudenvastaisten tai
harhaanjohtavien tietojen antamista, olennaisten tietojen antamista,
aggressiivista menettelyä ja tarjouksia.
Kuluttajansuojalain säännökset ovat
pääsääntöisesti pakottavia lain säännöksiä, eli niitä on pakko noudattaa. Jos
yritys verkkosivulla esittää ehtoja, jotka huonontaisivat kuluttajan asemaa,
ehdot eivät päde.
Kuluttajalle suunnatussa
verkkokaupassa kauppiaalla on tietosuojavelvoitteita, jotka on kirjattu
henkilötietolakiin ja
sähköisen viestinnän tietosuojalakiin
( myös täällä ).
Verkkokauppa saa
kerätä kuluttajasta tietoja 3 perusteella:
1. kuluttajan
suostumuksella
2. sopimuksen
panemiseksi täytäntöön sekä
3. kun tiedoilla
on yhteys verkkokaupan toimintaan.
Kuluttajalla on
aina oikeus kieltää tietojensa käyttäminen.
Rekisterinpitäjää
sitoo huolellisuusvelvoite eli kerättyjä tietoja täytyy säilyttää niin, ettei
niihin pääse ulkopuoliset käsiksi. Tietoja ei saa käyttää muuhun tarkoitukseen,
kuin mikä on kuluttajalle ilmoitettu.
Verkkokaupan
yhteydessä täytyy olla rekisteriseloste, jossa selitetään rekisterin tarkoitus,
kerättävät tiedot, rekisterinpitäjän tarkka osoite (ei mikään PL), kuka on
yhteyshenkilö, miten rekisteri on suojattu jne.
Tässä
esimerkkeinä Aurinkomatkojen
ja LaplandHotelsin rekisteriselosteet . Tässä myös
VR:n tietosuojaseloste .
Verkkokaupasta
ostaminen on edelleen monelle kynnyskysymys, koska rekisteröityessä joutuu
ilmoittamaan itsestään tietoja, joiden ei halua leviävän ympäriinsä, ja
pankkitunnusten varastamisesta uutisoidaan jatkuvasti. Huolella ja ymmärrettävästi laaditut rekisteriseloste
ja tietosuojaseloste voivat toimia kilpailuvaltteina.Tietosuojaselosteen
laatimisessa auttavat nämä seikkaperäiset, Tietoturvaoppaan sivulta ladattavat
ohjeet.
Kuluttajaviraston määritelmän mukaan
etämyynti tarkoittaa kaupankäyntiä, jossa elinkeinonharjoittaja ja kuluttaja
eivät ole samanaikaisesti läsnä. Säännökset koskevat
o tilauksen vahvistamista: kuluttajan
täytyy saada tilauksesta vahvistus, jonka voi tallentaa ja joka sisältää
keskeiset sopimusehdot,
o toimituksen viivästymistä: esim. jos
muuta ei ole sovittu, tuote tulisi saada 30 vrk:n kuluessa tilauksesta,
o kaupan peruuttamista: kuluttajalla
on yleensä 14 vrk aikaa peruuttaa kauppa
tavaran vastaanottamisesta tai palvelun tilauksesta
o palautuskulujen kohdistumista: yleensä yritys vastaa palautuskuluista.
Säännöksissä on
poikkeuksia, joten niihin pitää tutustua
perusteellisesti, ja lisäksi eri maissa on erilaiset etämyyntisäännökset.
Kuluttajien
kanssa tehtävistä sopimuksista on kuitenkin olemassa pakottavia säännöksiä,
jotka koskevat esimerkiksi yrityksestä annettavia tietoja, tilausta tehtäessä
annettavia tietoja, sopimusehtojen antamista, tilauksen vastaanottoilmoituksen
tekemistä.
Nämä perusasiat vain usein unohtuu pieneltä palvelualan yritykseltä.
VastaaPoista