Tehtävä 1: Pohdi mikä
merkitys on yrityksen visiolla (liiketoiminnallisilla tavoitteilla) sähköisen
liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa? Mitä yrityksen e-strategian tulee
vähintäänkin sisältää?
Visio
määrittelee, missä yritys tähtää olevansa liiketoiminnassaan esim. viiden
vuoden kuluttua. Millaiseen kasvuun yritys tähtää? Millä tuotteilla, millä
markkinoilla? Miten tuotteita lisätään: hankkimalla, omalla tuotekehityksellä,
yritysoston kautta, vai erikoistutaanko. Säilytetäänkö nykyinen taso, mikä
sekin vaatii panostusta? Millaiseen kasvuun, kannattavuuteen tähdätään?
Visio ja
strategia auttavat yritystä keskittymään olennaiseen operationaalisissa
päätöksissä. Vision kuvaama päämäärä on suhteellisen pysyvä, mutta toki sitä
täytyy tarkastella uudelleen markkinoiden muuttuessa, esim. jos tuhkapilvi tai
sisällissota lamauttavat kohdealueen matkailun. Vähintään kaikkien yrityksen
avainhenkilöiden tulee sitoutua visioon ja strategiaan.
Vision tulee olla
lyhyt ja ytimekäs, jotta se on helposti ymmärrettävissä ja omaksuttavissa. Esimerkiksi Tourism Ireland
määrittelee e-visionsa näin:
” delivers a world class website that inspires and motivates
consumers to visit the island of Ireland. We will engage with the consumer so
as to move them from lookers to bookers. Finally our website will be the key
source of information that will fulfil consumer requirements from all marketing
activities.”
Strategiassa
määritellään, miten vision tavoitteeseen päästään tietyllä aikavälillä. E-strategia ei oikeastaan ole irrallinen strategian osio,
mutta on tarpeen pohtia teknologian
osuutta vision saavuttamisessa. Helposti
yrityksessä hypätään e-strategian yli ja hankitaan rautaa ja softaa
miettimättä, kuinka hankinnat palvelevat liiketoiminnan tavoitteita, kuinka
niitä ylipäätään hyödynnetään maksimaalisesti.
Taustatyönä
täytyy analysoida yrityksen nykytila. Nykytilan analyysissä määritellään myös
liiketoiminnan prosessit ja niiden mahdolliset päällekkäisyydet .
E-strategiassa suunnitellaan, miten näitä päällekkäisyyksiä voitaisiin poistaa,
jolloin liiketoiminnassa saavutetaan operatiivisia ja strategisia hyötyjä.
E-strategiassa
määritellään ainakin
Asiakassegmentit, - miten eri asiakassegmentit tavoitetaan
parhaiten. Esim. eri kansallisuudet poikkeavat yllättävän paljon esim. siinä,
mitä välineitä käytetään tiedonhaussa. Esim. venäläisten Facebook onkin VKontakte
ja Google on Yandex.
Jakelukanavat, joka jakautuu päätöksiin myyntikanavista –
missä myydään ja kuka myy – ja näkyvyyskanaviin – missä tuotteet ja yritys
näkyvät (tuotteita ei voi ostaa tästä kanavasta). Onko ratkaisu oma verkkokauppa,
verkostoidummeko, annammeko tuotteemme muiden myytäväksi, miten
hakukoneoptimoimme sivustomme jne. Kukin ratkaisu vaatii erilaista osaamista ja
erilaisia resursseja ja antaa erilaisia vaikutusmahdollisuuksia.
Markkinointiviestintä.
Mitä kanavia käytämme viestinnässämme: sähköpostimarkkinointia, olemmeko
aktiivisesti mukana sosiaalisessa mediassa, käytämmekö peräti crowdsourcingia
tuotekehittelyssämme?
Asiakkuuden
hallinta: Mitä tietoa keräämme asiakkaistamme ja muista sidosryhmistämme toivon
mukaan järjestelmään, joka sisältää / keskustelee muiden sähköisten
järjestelmiemme kanssa (verkkokauppa, sähköpostimarkkinointiohjelma, tuotannon
ohjaus, kirjanpito jne.)
Kiteytettynä
estrategiassa ilmaistaan, millä teknologialla prosesseja tehostetaan,
päällekkäisyyksiä poistetaan ja haetaan kustannussäästöjä. Kaikkien
tavoitteiden täytyy olla mitattavissa. Estrategiaan tulee myös kirjata, miten
henkilöstö saadaan ottamaan uusi teknologia käyttöön.
Strategiankaan ei
pidä olla paksu opus, vaan helposti hahmotettavissa.
Tässä esimerkkinä
Tourism Irelandin e-markkinointistrategia. Kukin elementti oli tämän lisäksi
kirjoitettu auki, mutta tässä strategia lyhyesti.
” 5 Key elements of eMarketing Strategy
1. eMarketing - to drive traffic via world-class
innovations, ensuring flexibility and customisation. To work with other new
media to ensure that the Ireland message is visible online wherever our target
audience is present
2. Website excellence - to continuously evolve Tourism
Ireland’s web presence to become the first choice site for our consumer segments
in identified markets at whatever stage of the purchase funnel
3. Conversion and engagement - to deliver a world-class
interaction between our trade and consumers and to put Irish product in the
global shop window online in order to drive conversion to sales
4. Empowerment - to raise the game for all our stakeholders
and to empower our markets online. Increasing skills, competence and knowledge
5. Analytics and research – to provide insights on our
website, our consumer and ultimately on our brand. “
Lähteet
Kirsi Mikkola /
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy. www.liiketoiminta.info
Business Fellows.
www.businessfellows.com/articles/22
Tourism Ireland.
www.tourismireland.com/CMSPages/GetFile.aspx?guid=65797ba3-708d-4d30-b359-80b073944139
Hyvä Outi!
VastaaPoistaVisio voidaan mieltää myös toiminnalliseksi ja imagolliseksi visioksi. "Man in the moon" tai "Connecting People" sisältää varmasti imagollisen vision, mutta toimenpiteisiin tarvitaan toiminnallinen visio, joka johtaa ja määrittää strategiaa ja toimintasuunnitelmien laadintaa sekä ns. strategia jalkautusta organisaatioon.
Visio on siis usean vuoden tavoitetila, mutta muuttavassa maailmassa sitä ja myös strategiaa tulee tarkastella lyhyelläkin aikasyklillä. Yritykselle tulisi olla ns. imagollinen visio ja toiminnallinen visio. Imagollinen ohjaa markkinointi- ja viestintätoimia ja toiminnallinen henkilöstöpolitiikkaa ja käytännön arkea.
Lisäksi Ns. strategisia perusolettamuksia tulisi yrisyksessä arvioida jatkuvasti. Menemmekö oikeaan suuntaan?
e-strategiassa painopistealueet ja tavoitteet liiketoiminnalle valitaan yrityksen koon, asiakkuuksien, ja toimia-alan tai osaamisen pohjalta.
Pk-yrityksissa strategiaa tai toimenpiteitä suunnitellaan usein ilman dokumentoitia ja näin ollen asiat jäävät toteuttamatta ja strategia jalkauttamatta.