15.4.2012

Visio ja estrategia


Tehtävä 1Pohdi mikä merkitys on yrityksen visiolla (liiketoiminnallisilla tavoitteilla) sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa? Mitä yrityksen e-strategian tulee vähintäänkin sisältää?

Visio määrittelee, missä yritys tähtää olevansa liiketoiminnassaan esim. viiden vuoden kuluttua. Millaiseen kasvuun yritys tähtää? Millä tuotteilla, millä markkinoilla? Miten tuotteita lisätään: hankkimalla, omalla tuotekehityksellä, yritysoston kautta, vai erikoistutaanko. Säilytetäänkö nykyinen taso, mikä sekin vaatii panostusta? Millaiseen kasvuun, kannattavuuteen tähdätään?  


Visio ja strategia auttavat yritystä keskittymään olennaiseen operationaalisissa päätöksissä. Vision kuvaama päämäärä on suhteellisen pysyvä, mutta toki sitä täytyy tarkastella uudelleen markkinoiden muuttuessa, esim. jos tuhkapilvi tai sisällissota lamauttavat kohdealueen matkailun. Vähintään kaikkien yrityksen avainhenkilöiden tulee sitoutua visioon ja strategiaan. 
Vision tulee olla lyhyt ja ytimekäs, jotta se on helposti ymmärrettävissä ja omaksuttavissa.  Esimerkiksi Tourism Ireland määrittelee e-visionsa näin:
” delivers a world class website that inspires and motivates consumers to visit the island of Ireland. We will engage with the consumer so as to move them from lookers to bookers. Finally our website will be the key source of information that will fulfil consumer requirements from all marketing activities.”

Strategiassa määritellään, miten vision tavoitteeseen päästään tietyllä aikavälillä.  E-strategia ei  oikeastaan ole irrallinen strategian osio, mutta on tarpeen  pohtia teknologian osuutta vision saavuttamisessa.  Helposti yrityksessä hypätään e-strategian yli ja hankitaan rautaa ja softaa miettimättä, kuinka hankinnat palvelevat liiketoiminnan tavoitteita, kuinka niitä ylipäätään hyödynnetään maksimaalisesti.
Taustatyönä täytyy analysoida yrityksen nykytila. Nykytilan analyysissä määritellään myös liiketoiminnan prosessit ja niiden mahdolliset päällekkäisyydet . E-strategiassa suunnitellaan, miten näitä päällekkäisyyksiä voitaisiin poistaa, jolloin liiketoiminnassa saavutetaan operatiivisia ja strategisia hyötyjä.

E-strategiassa määritellään ainakin
Asiakassegmentit,  - miten eri asiakassegmentit tavoitetaan parhaiten. Esim. eri kansallisuudet poikkeavat yllättävän paljon esim. siinä, mitä välineitä käytetään tiedonhaussa. Esim. venäläisten Facebook onkin VKontakte ja Google on Yandex.

Jakelukanavat,  joka jakautuu päätöksiin myyntikanavista – missä myydään ja kuka myy – ja näkyvyyskanaviin – missä tuotteet ja yritys näkyvät (tuotteita ei voi ostaa tästä kanavasta).  Onko ratkaisu oma verkkokauppa, verkostoidummeko, annammeko tuotteemme muiden myytäväksi, miten hakukoneoptimoimme sivustomme jne. Kukin ratkaisu vaatii erilaista osaamista ja erilaisia resursseja ja antaa erilaisia vaikutusmahdollisuuksia.
Markkinointiviestintä. Mitä kanavia käytämme viestinnässämme: sähköpostimarkkinointia, olemmeko aktiivisesti mukana sosiaalisessa mediassa, käytämmekö peräti crowdsourcingia tuotekehittelyssämme?

Asiakkuuden hallinta: Mitä tietoa keräämme asiakkaistamme ja muista sidosryhmistämme toivon mukaan järjestelmään, joka sisältää / keskustelee muiden sähköisten järjestelmiemme kanssa (verkkokauppa, sähköpostimarkkinointiohjelma, tuotannon ohjaus, kirjanpito jne.)

Kiteytettynä estrategiassa ilmaistaan, millä teknologialla prosesseja tehostetaan, päällekkäisyyksiä poistetaan ja haetaan kustannussäästöjä. Kaikkien tavoitteiden täytyy olla mitattavissa. Estrategiaan tulee myös kirjata, miten henkilöstö saadaan ottamaan uusi teknologia käyttöön.
Strategiankaan ei pidä olla paksu opus, vaan helposti hahmotettavissa.

Tässä esimerkkinä Tourism Irelandin e-markkinointistrategia. Kukin elementti oli tämän lisäksi kirjoitettu auki, mutta tässä strategia lyhyesti.
” 5 Key elements of eMarketing Strategy

1. eMarketing - to drive traffic via world-class innovations, ensuring flexibility and customisation. To work with other new media to ensure that the Ireland message is visible online wherever our target audience is present
2. Website excellence - to continuously evolve Tourism Ireland’s web presence to become the first choice site for our consumer segments in identified markets at whatever stage of the purchase funnel

3. Conversion and engagement - to deliver a world-class interaction between our trade and consumers and to put Irish product in the global shop window online in order to drive conversion to sales
4. Empowerment - to raise the game for all our stakeholders and to empower our markets online. Increasing skills, competence and knowledge

5. Analytics and research – to provide insights on our website, our consumer and ultimately on our brand.

Lähteet

Kirsi Mikkola / Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy. www.liiketoiminta.info
Tourism Ireland. www.tourismireland.com/CMSPages/GetFile.aspx?guid=65797ba3-708d-4d30-b359-80b073944139


1 kommentti:

  1. Hyvä Outi!

    Visio voidaan mieltää myös toiminnalliseksi ja imagolliseksi visioksi. "Man in the moon" tai "Connecting People" sisältää varmasti imagollisen vision, mutta toimenpiteisiin tarvitaan toiminnallinen visio, joka johtaa ja määrittää strategiaa ja toimintasuunnitelmien laadintaa sekä ns. strategia jalkautusta organisaatioon.

    Visio on siis usean vuoden tavoitetila, mutta muuttavassa maailmassa sitä ja myös strategiaa tulee tarkastella lyhyelläkin aikasyklillä. Yritykselle tulisi olla ns. imagollinen visio ja toiminnallinen visio. Imagollinen ohjaa markkinointi- ja viestintätoimia ja toiminnallinen henkilöstöpolitiikkaa ja käytännön arkea.

    Lisäksi Ns. strategisia perusolettamuksia tulisi yrisyksessä arvioida jatkuvasti. Menemmekö oikeaan suuntaan?

    e-strategiassa painopistealueet ja tavoitteet liiketoiminnalle valitaan yrityksen koon, asiakkuuksien, ja toimia-alan tai osaamisen pohjalta.

    Pk-yrityksissa strategiaa tai toimenpiteitä suunnitellaan usein ilman dokumentoitia ja näin ollen asiat jäävät toteuttamatta ja strategia jalkauttamatta.

    VastaaPoista