11.2.2012

Internetmarkkinointi: Case Inspired by Iceland


Tutustuin ensimmäisen kerran Inspired by Iceland –kampanjaan Creative Lapland –seminaarissa 5.5.2011. Inga Hlín Pálsdóttir Promote Icelandista esitteli kampanjan, joka lanseerattiin tuhkapilven lamautettua lentoliikenteen ja samalla Islannin-matkailun vuotta aiemmin.

Matkailu on Islannin 3. suurin elinkeino ja tuo 20% ulkomaan tuloista, 11,5 % bruttokansantuotteesta. Islannissa käy vuodessa enemmän matkailijoita kuin siellä on asukkaita (n. 320 000). Vuodesta 2010 arveltiin tulevan ennätysvuosi. Kun tulivuoren purkaukset alkoivat huhtikuussa 2010, matkailijamäärät tippuivat heti 22%. Tuhkapilvi ei juurikaan vaikuttanut elämään Islannissa, koska tuhkapilvi pääosin ajautui etelään merelle, mutta Islantiin pääseminen oli vaikeaa ja matkailijat luulivat, että Islanti oli vaarallinen. 

Kriisiin reagoitiin nopeasti: Islannin hallitus, Reykjavikin kaupunki, Icelandair,  Iceland Express, Promote Iceland ja 80 matkailuyritystä yhdistivät voimansa.

Kampanjaan valittiin 3 päämäärää:
1. Kääntää matkailijoiden määrä uudelleen nousuun.
2. Vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin ja puuttua huhuihin etupainotteisesti  ja
3. Innostaa ihmisiä kertomaan positiivisia asioita Islannista.

Markkinointisuunnitelma oli monipuolinen:


Siihen sisällytettiin monipuolisesti sosiaalista media, mutta myös tilaisuuksia.
Kesäkuussa 2010  Iceland Hour – tunnin aikana enemmistö  islantilaistista oli online kutsuen ystäviä ympäri maailmaa vierailulle Islantiin. Tunnissa lähetettiin yli miljoona viestiä ja ekorttia.
( http://www.icenews.is/index.php/2011/12/29/inspired-by-iceland-rounds-up-2011-with-new-years-eve-webcam-feed/#ixzz1m5cIzial).

Iceland Inspires -konsertti esitettiin online netissä ja siitä voi katsoa konserttitaltiointeja vieläkin.


Eniten minuun vetoaa Inspired by Iceland –video.  Emiliana Torrinin Jungle Drum taustalla soiden matkailijat ympäri Islantia jammailevat, näyttäen että Islannissa pystyy edelleen matkustamaan ja nauttimaan ainutlaatuisesta maasta. Videota ladattiin huikeita määriä YouTubesta, osin Vimeostakin.

Islannissa olevia matkailijoita innostettiin kertomaan omia tarinoitaan, niitä on tällä hetkellä yli 700.
Inspired by Iceland –logo levisi kaikkialle.
Kampanjan vaikutuksista Inga kertoi seuraavaa:
1. Kampanjan jälkeen matkailijoiden määrä oli kasvanut 0,6 % verrattuna edelliseen vuoteen samana ajanjaksona. Tammikuussa 2011 matkailijoiden määrä nousi 18,5% verrattuna edelliseen vuoteen.
2. Tutkimuksen mukaan ihmisten käsityksiin pystyttiin vaikuttamaan. Kun toukokuussa 2010 tuhkapilvi oli ehtinyt vaikuttaa ihmisten mielikuviin, elokuussa 2010 mielipiteet olivat reilut 10%-yksikköä positiivisemmat.
3. Ihmisten positiiviset  tunteet Islantia kohtaan kasvoivat 89%, netissä saavutettiin yli 100 miljoonaa reaktiota. Esim. ihmiset innostuivat tekemään omia Inspired by Iceland –videoita.

Palkintoja on sadellut:
ICCA Awards 2010
European Excellence Awards 2010
Gulltaggen 2011
Icelandic Advertising Awards 2011
Global Effie Awards 2011 (sarjassa sosiaalinen media mainontakampanjassa tuottaen eniten voittoa Euroopassa 2011)

Kampanjointi jatkuu:


Loppuvuodesta 2011 Islannin presidentti aloitti kampanjan, jossa islantilaiset kutsuvat vieraita tutustumaan omiin koteihinsa. Esim. presidentti lupaa paistaa pannukakkuja ja tarjota niitä raparperihillon ja kermavaahdon kanssa. ( http://www.icenews.is/index.php/2011/10/10/president-of-iceland-kick-starts-new-tourism-campaign-for-inspired-by-iceland/ )

Inspired by Iceland
 Sivustolla voi kertoa oman Islanti-tarinansa. Siellä on  YouTuben-videoita, jotka on sijoitettu myös kartalle. Ja kaikki voi tietysti jakaa ja tykätä. Jos innostuu, voi suoraan klikata lentolippuja ostamaan tai tutkia vielä matkatarinoita, kertoa oman tarinansa, lähettää ekortin, tutkia tarkemmin mitä matkailija voisi tehdä Islannissa, tutkailla webkameroita, katsella taltiointeja Iceland Inspires konserteista tai ladata Inspired by Iceland –bannerin.


       
Vielä vastauksia Ilkan kysymyksiin:
a) Vuoden 2010 kampanjan kohderyhmä ovat erityisesti ulkomaiset matkailijat, jotka ovat kiinnostuneita Islannista
b) Kertoa maailmalle, että Islantiin kannattaa ja voi matkustaa tuhkapilvestä huolimatta.
c) Kampanjan kuvaus yllä.
d) Kampanjan onnistumista seurattiin perusteellisesti. Löysin esim. PowerPoint-esityksen, jossa analysoitiin viikkokohtaisesti somen viestejä (positiivisia, neutraaleja, negatiivisia). YouTubesta ja vimeosta voi seurata latauksia, raportteja saa Facebookista, Twitterissä seurataan seuraajia, uudelleen tviittaajia, sivustolta siellä käyneiden määriä, sinne tehtyjen tarinoiden määriä, ekorttien lähettämisiä jne. ja tietenkin konkreettisesti seurataan, paljonko Islantiin tulee ulkomaisia matkustajia.
e)  On jo osoitettu, että kampanjaa jatketaan (islantilaiset avaavat kotinsa vieraille). Tässä viehättää se, että kampanjaa jatketaan omaperäisesti, hyödyntämällä asukkaita, Islannin vieraanvaraisuutta, ja varmasti tästäkin poikii mielenkiintoisia tarinoita, jotka vievät sanaa eteenpäin.
f)  Kampanjassa viehätti erityisesti video, joka tehoaa minuun kerta toisensa jälkeen. Siinä on upeaa raikkautta ja kotikutoisuutta. Video on tehonnut muihinkin, koska se on poikinut YouTubeen monta matkailijoiden omaa Inspired by Iceland -versiota, joilla niilläkin on paljon katsojia.
g) Kampanja on palkittu lukuisia kertoja ja sitä jatketaan uusilla, tuoreilla ajatuksilla, joten siitä on vaikea pistää paremmaksi. Ellen sitten toteuta pitkäaikaista haavettani ja matkusta Islantiin issikkavaellukselle ja tee siitä omaa tarinaa Inspired by Iceland -sivustolle.
        f) Mikä oli kampanjassa hyvää
g.       g) Miten olisit sitä kehittänyt

6 kommenttia:

  1. Erittäin mielenkiintoinen kampanja ja toteutus - kävin heti katselemassa sivustoja Islannista, katselin youtubea ja kuuntelin musiikkia - ehkä kipinä Islannin matkaan syntyi. Olet rakentanut myös kampanjakuvauksen ihailtavalla perusteellisuudella.

    VastaaPoista
  2. Kiitos Outi hienosta markkinointikampanjan esittelystä! Video oli hauska :)! Paikallisten asukkaiden saaminen mukaan matkailumarkkinointiin, ja avaamaan vielä kotinsa ovet on ihan mielettömän huikaiseva juttu! Yhteistyössä on varmasti voimaa, jatkossa onkin mielenkiintoista seurata, miten Islannin matkailijamäärät kasvavat.

    VastaaPoista
  3. Islannissa on tosiaan hoksattu WOMin mahti. Kunhan presidentin passaavat tviittaavat, bloggaavat, facebookaavat kokemuksistaan, syntyy jälleen miltei ilmaiseksi mahtavaa lobbausta Islannin vieraanvaraisuuden puolesta.

    VastaaPoista
  4. No nyt tekee mieli lähteä Islantiin! :) Olit tosi kattavasti kertonut tästä kampanjasta, lukemalla sai hyvän kuvan. Täytyy pitää silmällä miten tämä vielä tästä tosiaan kehittyykään...

    VastaaPoista
  5. Se, että olit CLS:ssä ollut kuuntelemassa casea, toi tähän vielä aivan uudenlaisen pointin. Mä en valitettavasti ollut silloin paikalla, vaikka Ingaa sinne ehdotinkin.

    VastaaPoista